Fieldtrip Macedonië: mee op klantreis met SOS Kinderdorpen

#goede doelen #grensverleggend #groei #reizen #studentenvoer

Wát een mooie ervaring was dit weer, een fieldtrip samen met onze klant SOS Kinderdorpen. SOS kinderdorpen zet zich in voor kinderen zonder familie en veilige thuisbasis. Door het creëren van een kinderdorp en door het versterken van families, geven zij kinderen weer kans op ontwikkeling.

De fieldtrips vinden plaats zodat de ambassadeurs van SOS, onze Sales Promotors, met eigen ogen kunnen zien hoe het geld wordt besteed waar zij zich elke dag hard voor inzetten. Ook kunnen zij zien welke resultaten daarmee worden geboekt en welk verschil er wordt gemaakt in het leven van de kinderen! Wij vroegen onze Captains om een verslag te maken van de fieldtrip en hun ervaringen.

Een liefdevol en veilig thuis voor ieder kind

Dit jaar was de bestemming Macedonië, waar zich in de hoofdstad Skopje een SOS Kinderdorp bevindt. In een SOS kinderdorp kunnen kinderen zonder ouders of veilig thuis opgroeien in een nieuwe omgeving en familie. De kinderen in het SOS kinderdorp hebben vaak een lange weg achter de rug waar geweld, criminaliteit, armoede en alcoholisme een rol speelden. Team Captain Sadaf Naisas en Junior Captain Norit Issak kregen de kans om een bezoekje te brengen aan het kinderdorp in de Macedonische hoofdstad Skopje.

Sadaf: ‘’Om eens met mijn eigen ogen te zien wat SOS nu eigenlijk doet en waar wij als Sales Promotors nu eigenlijk voor werven, heb ik volmondig ja gezegd tegen de kans om een bezoekje te brengen aan een van de kinderdorpen. En geloof mij, ik heb zeer zeker met eigen ogen gezien wat SOS Kinderdorpen doet! Het was een ontzettend heftige en tegelijkertijd leerzame ervaring. Zo heb ik voor het eerst kennis gemaakt met armoede en leed, maar heb ik daar tegenover mogen zien hoe intens zorgeloos de kinderen in het dorp leken te zijn. Alle kinderen vormden samen een eenheid en waren oprecht aan het genieten van en met elkaar. Super ontroerend om te zien, en al helemaal als je je bedenkt waar deze kinderen eigenlijk vandaan komen.

SOS Kinderdorpen gelooft dat een kind niet kan groeien zonder liefde. Wanneer een kind in aanraking komt met trauma(‘s), kan dit de ontwikkeling sterk beïnvloeden. Het kind kan hierdoor een fysieke en cognitieve groeiachterstand krijgen. Opgroeien in een familie die hun liefde en een veilige omgeving biedt is hiervoor de enige goede optie.

Het allermooist moment was het gesprek dat ik had met een 15-jarige jongen. Nadat ik hem de vraag stelde hoe hij de toekomst voor zich zag, begon hij enthousiast te vertellen dat hij graag rapper wilde worden. Als muziekliefhebber zijnde sloeg mijn hoofd op hol en begon ik meteen de beste hiphop tracks met hem te delen. Zo deelde ik ook een nummer van 2Pac, genaamd Dear Mama. Halverwege het nummer vertelde de jongen ineens dat hij er eigenlijk heel verdrietig van werd. Nadat ik het nummer meteen uitzette, werd ik ook verdrietig. Verdrietig vanwege de realisatie dat deze jongen waarschijnlijk zijn moeder verloren was. Ik heb tot op heden niet meer normaal naar het nummer kunnen luisteren.’’

Een kijkje achter de schermen

Tijdens de fieldtrip is er niet alleen een bezoekje gebracht aan het SOS Kinderdorp zelf, maar zijn onze captains ook langs het hoofdkantoor van SOS geweest. Hier kregen ze een rondleiding en werd duidelijk hoe het proces daadwerkelijk van begin tot eind verloopt. Het werk van SOS is erop gericht om te investeren in de ontwikkeling van kinderen. Door donaties vanuit het fondsenwerven heeft SOS de afgelopen 65 jaar al tienduizenden kinderen een liefdevol thuis gegeven. Norit vertelt over een bijzondere ontmoeting:

‘’Naast een van de kinderdorpen hebben we ook een bezoekje gebracht aan het hoofdkantoor van SOS. Daar hebben we een gesprek gehad met de verantwoordelijke van de afdeling communicatie en zij heeft ons uitgelegd hoe alle processen verlopen. Het allertofste vind ik dat ze nu ook in Skopje met fondswerving willen beginnen! Het bezoek aan de achterstandswijk Roma was voor mij het meest schokkend. We bezochten hier een familie die het naar eigen zeggen ‘’goed’’ had, terwijl het voor mij op eerste gezicht duidelijk was dat dit niet zo was.

Ze woonden met zes mensen in een heel klein huis waar maar twee bedden stonden. Toen de vader van de familie begon te vertellen, hing ik aan zijn lippen. De reden dat zij zo gelukkig oogden, was omdat de man een klein bedrag van 200 euro had gekregen om gereedschap te kopen. Met dat gereedschap kon hij scooters in de wijk repareren en vervolgens geld verdienen om zijn familie te onderhouden. Zo zie je maar hoe gelukkig mensen kunnen worden van zoiets kleins. Een groot contrast met de Westerse wereld.’’

Bekijk hier de gehele aftermovie voor een sfeerimpressie van de fieldtrip naar Macedonië.

"Zo zie je maar hoe gelukkig mensen kunnen worden van zoiets kleins. Een groot contrast met de Westerse wereld."
Fieldtrip_Macedonië_Skopje
Fieldtrip_Macedonië_6
Fieldtrip_SOS_Kinderdorpen

Wil jij ook bijdragen aan de ontwikkeling van een kind? Als Sales Promotor zet jij je dagelijks in voor het goede doel en zorg jij dat onze klanten de wereld elke dag een stukje beter kunnen maken!

Hotspots studenten Nijmegen
10 x de leukste studenten hotspots in Nijmegen

Benieuwd naar de tofste hotspots in Nijmegen? Ga mee op ontdekkingstour met Jip en laat je verrassen!

Bekijk blog
Slingeren aan het rad en breinbrekende dilemma’s tijdens Oh Oh Intro

Den Haag verwelkomt ieder jaar meer dan 8500 nieuwe studenten tijdens de Oh Oh Intro-week, waar wij ook stonden met onze stand!

Bekijk blog
Hotspots
10 x de leukste studenten hotspots in Den Haag

Benieuwd naar de tofste hotspots in Den Haag om je studententijd te slijten? Ga mee op ontdekkingstour met Gaby en laat je verrassen!

Bekijk blog
Meet Danny: Team Manager Amsterdam

Danny volgt het Commercieel Management Traineeship en is verantwoordelijk voor de vestiging in Amsterdam. Lees hier zijn blog!

Bekijk blog
Meet Debby: Office Manager

Als Office Manager is Debby verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen binnen de vestigingen en op het hoofdkantoor.

Bekijk blog
Meet Anouk: Accountmanager

Onze Accountmanager Anouk zet zich al meer dan drie jaar elke dag in voor de groei van de organisatie en de relaties met onze klanten.

Bekijk blog
Fieldtrip Uganda: een samenleving waarin mensen mét en vóór elkaar leven

Samen met Oxfam Novib bezochten we verschillende vluchtelingenkampen in Uganda. Benieuwd naar de ervaringen? Lees de blog en bekijk de video

Bekijk blog
Meet Nina: Brand Recruitment Marketeer

Van headhunting en sollicitatiegesprekken tot campagnes opzetten: onze Brand Recruitment Marketeer Nina is van alle markten thuis!

Bekijk blog
Meet Maxime: Kwaliteitsmedewerker

Hoe combineer je een baan bij People Marketing met ambities buiten de organisatie? We vroegen het Maxime van het serviceteam!

Bekijk blog
Meet Gaby: Captain Recruitment

Wat is het leukste aan de recruitmentafdeling van People Marketing? We vroegen het Gaby, Team Captain Recruitment!

Bekijk blog