Fieldtrip Nicaragua: mee op klantreis met Plan Nederland!

#gezelligheid #grensverleggend #reizen

Op 29 april was het dan eindelijk zover! Rick en Agnes vertrokken naar Nicaragua voor een fieldtrip in samenwerking met onze klant Plan Nederland, die zich inzet voor de verbetering van meisjes en jonge vrouwen wereldwijd. Eindelijk zouden ze met eigen ogen gaan zien, hoe het geld nu daadwerkelijk wordt besteed waar zij zich iedere dag keihard voor inzetten! Uiteraard hebben wij Agnes en Rick gevraagd om hun mooiste ervaringen met ons te delen.

Ondersteunen en verbeteren van communities

In totaal zijn er zo’n 29.000 kinderen in Nicaragua die ondersteund worden vanuit een Plan-community. Deze kinderen krijgen hulp vanuit Plan gericht op kwalitatieve verbetering van kennis en kunde in de communities. Zo ontvangen de scholen in de communities onder meer schoolboeken, wereldkaarten, uitgebreide lesstof en zelfs hulp om de infrastructuur te verbeteren, zodat alle kinderen ook daadwerkelijk op school kunnen komen. Daarnaast biedt Plan tevens hulp en scholing gericht op het verbeteren van hygiëne en seksuele voorlichting om zo ziektes en tienerzwangerschappen te voorkomen.

Naast dat dit de kinderen een veel beter toekomstperspectief biedt, heeft dit natuurlijk ook een ongelofelijk positief effect binnen de hele community zelf. Denk alleen al aan de kennis die wordt opgedaan als het gaat om de basis van het leven: hygiëne, voeding, werk, etc.!

De communities die Rick en Agnes bezocht hebben waren in dit geval dorpjes in de bergen. Plan Nederland kiest per regio de 5 armste communities en start vervolgens een langdurig traject. Zij probeert altijd in gesprek te gaan met de gemeenschappen over hun visie op ontwikkelingshulp. Zodra zij op één lijn liggen, start een langdurig en intensief traject.

Nicaragua heeft het grootst aantal tienerzwangerschappen van heel Midden-Amerika

Agnes: “De projecten bleken beter opgezet te zijn dan ik van tevoren had verwacht en de meesten zijn vooral gericht op hygiëne- en seksuele voorlichting en educatie. Ik heb echt de meest inspirerende, enthousiaste en gemotiveerde leraren gesproken. Op de foto hieronder zijn we met z’n allen in een klein schooltje te midden van een mini bergdorpje. Wij hebben hier een jongen (zie foto hier linksonder, met blauw t-shirt) van ongeveer 20 jaar ontmoet met een ongelofelijk drive om kinderen in zijn land verder te helpen. Hij is vooral actief bezig om mensen bewust te maken van tienerzwangerschappen en de gevolgen daarvan. Daarnaast vertelde hij dat hij veel internationale boeken leest en films kijkt om zo meer over de wereld buiten Nicaragua te weten te komen. Een absolute inspiratiebron!

Gemiddeld hebben kinderen 5% kans om aangenomen te worden op de universiteit. Een kind dat wordt ondersteund door Plan heeft 30%-40% kans om aangenomen te worden.

In Nicaragua heeft een gemiddelde leerling 5% kans om aangenomen te worden op de universiteit. Maar woont men in een community die wordt gesteund door Plan? Dan maak je 30 tot zelfs 40% kans om aangenomen te worden! Deze cijfers zijn prachtig en bewijzen dat alles niet voor niets is. Rick: “Het was best bijzonder om te zien dat op de scholen alle benodigdheden aanwezig waren én ook nog eens van goede kwaliteit! Zo hingen er overal schoolborden, stond er een wereldbol, hingen er wereldkaarten en waren er voldoende boeken. De kinderen krijgen echt alles wat ze nodig hebben.

Plan promoot en stimuleert lokaal ondernemerschap onder de jeugd

Plan organiseert inschrijvingsmogelijkheden onder jongeren voor het opstellen van een businessplan, om deze vervolgens weer te financieren en zo lokaal ondernemerschap te promoten.

Rick: “Wij hebben gesproken met een jongen die heeft meegedaan aan zo’n inschrijving. Iedere scholier kan zich aanmelden en deze keer waren er 33 inschrijvingen. Uiteindelijk zijn er 8 uitgekozen om daadwerkelijk op te kunnen zetten. Het plan van de jongen op onderstaande foto is er één van. Dankzij zijn inschrijving is hij nu zijn eigen imkerbedrijf gestart! Hij heeft Destijds twee bijenkorven geplaatst bij zijn vader op het land samen met Plan Nederland.

Inmiddels heeft hij er op eigen initiatief drie bijgeplaatst en produceert hier nu twee keer per jaar 80 liter honing mee. Deze honing verkoopt hij weer aan een lokaal bedrijfje verderop. Dit initiatief van Plan stimuleert niet alleen de lokale economie, maar zorgt er ook voor dat een nieuwe generatie werk heeft en zelf ook wil gaan ondernemen! Wij kochten uiteraard ook een flesje honing bij deze 18-jarige jonge ondernemer.

"Het meest bijzondere wat mij is bijgebleven, is hoe ongelofelijk positief, verwelkomend en enthousiast de mensen zijn."
Nicaragua_fieldtrip
Fieldtrip
Fieldtrip Plan Nederland
Nicaragua_fieldtrip_2
Hotspots studenten Nijmegen
10 x de leukste studenten hotspots in Nijmegen

Benieuwd naar de tofste hotspots in Nijmegen? Ga mee op ontdekkingstour met Jip en laat je verrassen!

Bekijk blog
Slingeren aan het rad en breinbrekende dilemma’s tijdens Oh Oh Intro

Den Haag verwelkomt ieder jaar meer dan 8500 nieuwe studenten tijdens de Oh Oh Intro-week, waar wij ook stonden met onze stand!

Bekijk blog
Hotspots
10 x de leukste studenten hotspots in Den Haag

Benieuwd naar de tofste hotspots in Den Haag om je studententijd te slijten? Ga mee op ontdekkingstour met Gaby en laat je verrassen!

Bekijk blog
Meet Danny: Team Manager Amsterdam

Danny volgt het Commercieel Management Traineeship en is verantwoordelijk voor de vestiging in Amsterdam. Lees hier zijn blog!

Bekijk blog
Meet Debby: Office Manager

Als Office Manager is Debby verantwoordelijk voor al het reilen en zeilen binnen de vestigingen en op het hoofdkantoor.

Bekijk blog
Meet Anouk: Accountmanager

Onze Accountmanager Anouk zet zich al meer dan drie jaar elke dag in voor de groei van de organisatie en de relaties met onze klanten.

Bekijk blog
Fieldtrip Uganda: een samenleving waarin mensen mét en vóór elkaar leven

Samen met Oxfam Novib bezochten we verschillende vluchtelingenkampen in Uganda. Benieuwd naar de ervaringen? Lees de blog en bekijk de video

Bekijk blog
Meet Nina: Brand Recruitment Marketeer

Van headhunting en sollicitatiegesprekken tot campagnes opzetten: onze Brand Recruitment Marketeer Nina is van alle markten thuis!

Bekijk blog
Meet Maxime: Kwaliteitsmedewerker

Hoe combineer je een baan bij People Marketing met ambities buiten de organisatie? We vroegen het Maxime van het serviceteam!

Bekijk blog
Meet Gaby: Captain Recruitment

Wat is het leukste aan de recruitmentafdeling van People Marketing? We vroegen het Gaby, Team Captain Recruitment!

Bekijk blog